Praktijkvoorbeelden Nul op de Meter: leer van deze succesverhalen

Doelgroep:

Expert: Sanne de Wit

Nul op de Meter: de lessen uit de praktijk

Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden, een renovatieproject in Heerhugowaard, en een nieuwbouwproject in Rijswijk Buiten, illustreren we het proces en de techniek van Nul op de Meter. We gaan in op de meetresultaten en we bespreken een verbeterpunt: het proces. Lees en leer!

Nul op de Meter in Heerhugowaard

In Heerhugowaard gingen 55 sociale huurwoningen in de Schrijverswijk over naar Nul op de Meter. De bewoners van de te renoveren huizen hadden een energierekening van maar liefst 2000,- euro per jaar. De woningen kunnen na de renovatie zeker weer 50 jaar mee. Een snelle berekening laat zien dat hier geld ligt om te investeren met de energierekening.

Meetresultaten uit praktijkvoorbeelden

De eerste meetresultaten wijzen uit: Nul op de Meter werkt. De huizen wekken na de verbouwing genoeg energie op, zelfs iets meer dan voorspeld.
Ook blijkt uit het bewonersonderzoek dat bewoners na twee jaar in hun nieuwe huis zeer tevreden zijn! Een waar succesverhaal voor Nul op de Meter in huurwoningen.

Nul op de Meter in RijswijkBuiten

De gemeente Rijswijk en Bouwbedrijf Dura Vermeer sloegen de handen ineen voor het realiseren van de duurzaamste wijk in Nederland: RijswijkBuiten. Alle woningen in de wijk De Tuinen van Sion worden
gerealiseerd met een EPC van 0,0. Vijf woningen in de wijk zijn volledig energieneutraal.

Na monitoring blijkt dat deze vijf huizen inderdaad Nul op de Meter zijn, dat de installaties goed werken én dat de bewoners tevreden zijn.

Nul op de Meter: communicatie met bewoners

Uit de monitoringsresultaten blijkt dat bewoners over het algemeen tevreden zijn. Alleen het proces was voor verbetering vatbaar. Op de website bewonerscommunicatie.com vertellen verschillende bewoners in Heerhugowaard hoe zij het hele proces ervaren hebben.

Wat zijn de succesfactoren?

Benieuwd naar de volledige succesverhalen en de succesfactoren? Download het document ‘Nul op de Meter, gegarandeerd goed’ met alle lessen uit de praktijk.

Wil je meer weten over de manier waarop de communicatie is verlopen, lees dan ook het interview met Linda van Leeuwen van BAM.