Ze is een vrouw in een mannenwereld. In een wereld waarin het voornamelijk over techniek gaat. Waar ‘creativiteit soms mist’, vindt ze. Anderhalf jaar geleden besloot ze dat de duurzame energiewereld wel wat leuks, hips en kleurrijks kon gebruiken. Graag stellen we aan u voor: Merel Philippart, 30 jaar. Studeerde farmacie maar ontdekte al snel haar passie voor verduurzaming. Is nu eigenaar van MAKUS kitchen: trendy inductiekookplaten met designs naar keuze. Ze sleepte de publieksprijs binnen van de ASN Bank Wereldprijs en presenteerde haar verhaal Energy-Up 2019.
We beginnen maar direct met een kritische vraag: wat hebben we, als het gaat om de energietransitie in de gebouwde omgeving, aan hippe Makus inductiekookplaten?
“Ik snap dat mensen daar even over moeten nadenken. Maar het is eigenlijk heel logisch: als producten naast functioneel ook aantrekkelijk zijn, zijn mensen sneller geneigd ze te kopen. Zo gaat het ook met de keuze voor koken op inductie. Het is voor veel mensen een emotionele keuze. Veel mensen vinden toch dat koken ‘met vuur’ hoort. Ik wil ze graag verleiden om te kiezen voor koken op inductie. Met leuke prints en kleuren die bij je interieur passen.”
“Daarna doen de inductiekookplaten vanzelf hun werk. Mensen zullen zelf ervaren dat koken op inductie heel fijn is. Dat het inspirerend is dat iets functioneels als een fornuis óók stijlvol kan zijn. En de opvallende inductiekookplaten zullen het gesprek over koken op inductie op gang brengen als er bijvoorbeeld gasten komen eten. Daar zit de impact van MAKUS. We helpen op deze manier mensen ‘van het aardgas af’.”
Hoe kwam je op het idee van MAKUS?
“Ik werkte als adviseur voor het transitiebureau Squarewise. Ik had te maken met de technische kant van verduurzaming, maar ook met bewonerscommunicatie, een belangrijke factor voor succes. Toen ik me voor mijn werk ging verdiepen in gedragswetenschap ontdekte ik hoe belangrijk autonomie en consistentie zijn. Mensen moeten zelf hun keuze kunnen maken, autonoom zijn. En als ze eenmaal de keuze voor verduurzaming gemaakt hebben, zijn ze graag consistent. Dat zit nu eenmaal in de aard van de mens. Daarbij komt dat de sector wel wat extra creativiteit kan gebruiken!”
“Zo kwam ik op het idee om mensen te helpen met (vaak) de eerste keuze op het gebied van verduurzaming: koken op mooi vormgegeven, trendy, inductie. Als ze die stap eenmaal gezet hebben, is er een grote kans dat ze meer duurzame stappen zullen ondernemen.”
Wat zijn de reacties op MAKUS inductiekookplaten, zijn er al aanmeldingen?
“In november 2018 won ik de publieksprijs van de ASN Bank Wereldprijs, dat gaf me natuurlijk een fantastische start. Er kwamen ontzettend veel positieve reacties binnen en ik had al snel 80 aanmeldingen.”
“Maar, zoals dat gaat als zelfstandig ondernemer, kwam ik ook drempels tegen. Zo is de keukenbranche erg traditioneel als het gaat om producten en materialen. Het zijn groothandelaren, zij willen vaak zekerheid en groot en goedkoop inkopen. Na een aantal gesprekken met keukenapparatuur-bedrijven, waarvan ik met één echt in een vergevorderd stadium zat, kwam ik tot de conclusie dat ik een switch moest maken. Switchen van de inductiekookplaten verkopen via keukenbedrijven, naar de producten zélf op de markt brengen, als staan we natuurlijk altijd open voor een gesprek.”
Dat is een behoorlijke verandering. Was het teleurstellend?
“Dat was het zeker. Ik vond het jammer, en baalde er echt van. Maar het hoort bij het zelfstandig ondernemen. Er gaan altijd dingen goed en niet goed, vaak zelfs tegelijk. Deze ‘switch’ heeft me gebracht waar ik nu ben. Binnen nu en een jaar komt de eerste ‘limited edition’ van MAKUS uit en zal ik de duurzame energiewereld laten zien hoeveel toegevoegde waarde aantrekkelijke inductiekookplaten hebben.”