Uit de praktijk: In gesprek met Wim Nieuwkerk van Woonkwartier

In de rubriek Uit de Praktijk draagt relatiemanager corporaties Maurice Coen iedere editie een woningcorporatie aan die bezig is met nul-op-de-meter (NOM). Dit keer is dat Woonkwartier, actief in West-Brabant.

Waarom Woonkwartier?

Maurice Coen: “Voorafgaand aan een NOM-renovatie zijn er vooral vragen als: Hoe kies ik het juiste vastgoed? Hoe krijg ik de bewoner mee? Hoe stel ik de juiste vraag? Hoe geef ik het juiste antwoord? Dit terwijl achteraf juist steevast ‘samenwerking’ wordt genoemd wanneer er wordt gevraagd naar de belangrijkste factoren voor succes. Stichting Woonkwartier heeft geleerd van Stroomversnellers die zijn voorgegaan en neemt deze aanbeveling dan ook van meet af aan serieus. Zo heeft Stichting Woonkwartier bij de projectstart direct een bijeenkomst georganiseerd met het corporatieteam, het team van de aanbieder en de medewerkers van de Gemeente Moerdijk.”

Facts

  • Woningcorporatie: Stichting Woonkwartier
  • Gesproken met: Wim Nieuwkerk, projectleider Vastgoed
  • Project: eerste 6 woningen in Klundert
  • Fase: laatste fase bewoners informeren en overtuigen

Vorig jaar mei zijn drie woningcorporaties gefuseerd tot Stichting Woonkwartier. Eén van de woningcorporaties had al een blok woningen aangewezen voor een nul-op-de-meteraanpak. Dit plan werd door de andere corporaties enthousiast ontvangen want ook zij waren al bezig met de verduurzaming van hun woningvoorraad. In het laatste kwartaal van dit jaar zullen de eerste woningen gerealiseerd zijn.

Jullie organiseerden bij de start direct een bijeenkomst met de gemeente, hoe ging dat?
“Ja omdat we ‘nieuw’ waren als organisatie wilden we graag kennismaken met de medewerkers van de gemeente Moerdijk. We wisten namelijk dat zij best enthousiast zijn maar ook vaak zeggen: ‘het is allemaal leuk maar wij zien die stukken zo laat als het gaat om vergunningen, laat ons meekijken.’ Waarop wij nu eens zeiden: ‘Wij gaan iets unieks doen, namelijk naar Nul op de Meter renoveren, waarom kijken jullie niet mee?’ Zo gezegd zo gedaan. De gemeente zat zo vanaf het begin aan tafel en samen hebben we toen de workshop Vergunningen gevolgd, gegeven door Merel Philipart van Stroomversnelling.”

Hebben jullie iets gehad aan de cursus?

“Enorm veel. We leerden alles over regelgeving rond NOM-projecten, zoals hoe om te gaan met flora en fauna. Er kwam zoveel nuttige informatie op tafel. Zeven dagen later liet de gemeente weten het bestemmingsplan, dat ze toch al moesten aanpassen, op zo´n manier aan te passen dat het in de nabije toekomst voor corporaties en particulieren makkelijker is om naar nul-op-de-meter te gaan. Kijk, dat is pas samenwerken! Er zit ook gewoon een heel eigenzinnig ambtenaar vergunningen in Moerdijk. Hij zegt altijd waar het op staat en vindt het heel fijn om mee te denken en samen het traject in te gaan. Dat is fijn.”

Ter voorbereiding op het project bezocht Wim Nieuwkerk ook bijna alle sessies bewonerscommunicatie tijdens de samenwerkdagen. Wat heb je hier van opgestoken?

“Je leert daar heel goed wat de valkuilen zijn in een nul-op-de-metertraject. Het belangrijkste is luisteren, luister echt waar mensen mee zitten en probeer het op te lossen. Zo snel mogelijk. Daar hadden ze een woord voor… Ja, Quickwins!”

Hebben jullie de quickwins ook toegepast?

“Zeker, tijdens de eerste huisbezoeken hebben we goed geluisterd naar wat mensen te zeggen hadden. Het bleek bijvoorbeeld dat omkadering van het vloerluik was gaan roesten waardoor deze omhoog kwam en daarom de deur niet goed openging. Heel vervelend natuurlijk. We hebben binnen 1,5 week een aannemer langs gestuurd die de omkadering en het luik heeft vervangen. Nu kon de deur weer soepel open en de mensen kregen ook gelijk een lekkere grote deurmat want daar was nu ineens ruimte voor. Hier kweek je goodwill mee, bewoners zien dat een corporatie eindelijk echt luistert.”

“Ook was het trottoir op enkele plaatsen verzakt doordat de vuilniswagen over de stoep reed. Mensen hadden al ik weet niet hoe vaak de gemeente gebeld hierover maar er gebeurde nooit wat. Omdat onze ingangen bij de gemeente toch net iets anders zijn, belden wij ook maar eens. En ja hoor, binnen twee weken was het opgelost. Met dit soort dingen laat je echt je goede gezicht zien en bouw je een goede relatie op met bewoners.”

Bewoners staan bij Woonkwartier vanaf het begin op nummer 1, Woonkwartier koos er zelfs hun aanbieder op uit. 

“Nou dat klopt inderdaad. We hadden vijf partijen geselecteerd die 45 minuten kwamen presenteren. De presentatie van VolkerWessels, ging 43 minuten over bewoners! Over waar je op moet letten en waarom. Dit gedeelte werd verzorgd door Frank Grommers, hij is van een extern bureau dat zich richt op bewonerscommunicatie. We hingen aan zijn lippen. Hier hebben ze echt punten mee gescoord, het zijn namelijk uiteindelijk de bewoners die ambassadeurs zijn voor dit soort projecten.

Heb je nog tips voor andere corporaties?

 “Ik hoop dat een goede verstandhouding tussen corporaties en gemeentes vanzelfsprekend is maar goed het is toch iets nieuws, Nul op de Meter. Betrek ze daarom vanaf het begin, ter lering en vermaak. Onbewust kom je dan veel verder.”