Bewoners en hun belangen spelen natuurlijk bij elke woningrenovatie een rol van betekenis, dus ook bij Nul op de Meter-vernieuwbouw. Toch zijn er verschillen met een reguliere renovatie.
In deze gratis kennispaper geven we aan om welke verschillen het gaat. De kennispaper is resultaat van het programma-onderdeel Woningbouw Huur. Het beschrijft niet alleen de verschillen tussen een reguliere woningrenovatie en een NOM-renovatie, maar ook hoe deze verschillen van invloed zijn op de communicatie naar de bewoner. We lichten hier alvast vier belangrijke verschillen uit.
4 verschillen tussen reguliere renovaties en NOM-renovaties
- Een NOM-vernieuwbouw is een flinke verandering voor de bewoner. Hij of zij krijgt echt een ‘ander’ huis;
- Dit ‘andere huis’ vraagt ook om een ander gebruik van de woning. Dit is heel belangrijk, want het juiste gebruik van de woning is een voorwaarde voor het behalen van de gegarandeerde prestaties.
- Bewonersbelangen moeten, nog meer dan normaal, voorop staan. Dit is een grote succesfactor bij Nul op de Meter-vernieuwbouw;
- De woonlasten veranderen. In plaats van het betalen van een energierekening, betaalt de bewoner nu een energieprestatievergoeding aan de verhuurder.
Hoe ga je om met deze verschillen?
Zoals eerder genoemd, spelen bewonersbelangen bij alle renovaties een cruciale rol. Dat is zeker niet exclusief voor Nul op de Meter-projecten. Maar bij Nul op de Meter-projecten is het op een goede manier omgaan met de (belangen van) bewoners een onontkoombare en cruciale succesfactor.
De concepten moeten naadloos aansluiten bij de behoeften van de bewoner, om zo de ontwikkelkosten terug te kunnen verdienen bij toekomstige projecten. Bewonerswensen moeten dus regelmatig in kaart worden gebracht, en de bewoners moeten meegenomen worden in het hele vernieuwbouwproces.
Deze gevolgen hebben een grote invloed op het vormgeven en uitvoeren van een bewonerscommunicatietraject. Goed beschouwd schiet de term ‘communicatie’ hierbij zelfs tekort, en is het misschien beter om te spreken van een ‘Bewonersparticipatietraject’.
Meer weten? Download kennispaper
Wil je meer weten over de communicatie richting bewoners, onze tips, ervaringen en wat dit betekent voor (bijvoorbeeld) de prestatiegarantie voor de corporatie of de energiemaatschappij? Download de kennispaper.
Bij ons in de galerijflat werd onlangs een NOM-renovatie afgerond. Een heel gedoe en we moesten ook even ons huis uit, maar het resultaat is absoluut bevredigend. Zo zijn we eindelijk van optrekkend vocht af. Ook de isolatie is eindelijk van deze tijd. Goede communicatie met de opdrachtgever is wel essentieel.