Anno 2019 staan particuliere huiseigenaren voor veel uitdagingen. Dagelijks lezen we berichten in het nieuws over aardgasvrij wonen, labelverplichting bij verkoop, elektrisch vervoer of gezondheid. Zonnepanelen behoren volgens de berichten nu toch wel tot de basis van een renovatie, we stellen steeds hogere eisen aan comfort en willen de renovatie het liefst ook nog spijtvrij afronden. Dit alles leidt bij veel particulieren weer tot grote onderhoudsvraagstukken; wat doe je met verouderde kozijnen en goten of een dak dat aan vernieuwing toe is? Mogelijkheden ten overvloede, maar waar begin je dan?
“‘de installateur gaf aan dat dat niet nodig was”. De frustratie hierover was duidelijk voelbaar.
Hierop antwoorden adviseurs en verkopers van maatregelen nog vaak dat hún product de beste eerste stap is. Maar deze maatregelen worden nog te vaak genomen vanuit een eendimensionaal perspectief; “begin maar met energie besparen, dat is altijd goed”. De praktijk laat echter zien dat dit regelmatig tot spijt leidt. Niet eens zozeer op het gebied van energie, maar des te meer op andere aspecten.
Voorbeeld uit de praktijk:
“Ik stond in een woning met een compleet nieuwe vloer met een RC van maar liefst 6: ‘daar zou je nooit spijt van kunnen krijgen’, was de bewoners verteld. Toen ik voorzichtig informeerde naar de aanwezigheid van vloerverwarming was het antwoord: ‘dat hebben we niet gedaan, de installateur gaf aan dat dat niet nodig was’. De frustratie hierover was duidelijk voelbaar.”
Zie ook deze ervaringen met spijt.
Maar heeft de installateur iets fout gedaan? Mogelijk zag de installateur dat de woning prima warm werd door de radiatoren en de bestaande Hr-ketel met 60 graden. Echter, vanuit het perspectief van aardgasvrij verwarmen, is de afhankelijkheid van een watertemperatuur van 60 graden meestal geen handig uitgangspunt. Daarbij is de belofte dat de bewoners nooit meer koude voeten zouden hebben met een RC van 6, helaas ook niet waar te maken.
Hoe begin je aan no-regret?
Waar gaat het dan precies mis in zo’n geval? Misschien wel bij die allereerste vraag; waar begin je dan? Een betere vraag is; hoe begin je dan?
Begin als bewoner met het nadenken over jouw eigen wensen als gezin; hoe wil je wonen? Welke behoeften heb je? En kijk daarbij verder dan alleen energie. Natuurlijk denk je na over de factoren van aardgasvrij- en energiezuinig leven, maar staar je daar niet blind op. Zoom even uit en denk na over alle aspecten:
- Gebruikers ’gemak’ (denk aan levensloopbestendigheid, extra verblijfsruimte, aansturing via telefoon)
- Comfort (denk aan kokend water in de keuken, snelle warmtelevering)
- Binnenmilieu (denk aan aangenaam in zomer en winter, fris binnenklimaat, geen tocht)
- Gezondheid (denk aan reduceren van fijnstof, schimmel, mijt, pollen, etc.)
- Onderhoud (denk aan levensduurverlenging van woning, onderhoudsarme materialen)
- Energie (lastenontwikkeling) en duurzaamheid (aardgasvrij, circulaire materialen)
Slimme stappen
Deze wensen, vormen het beginpunt; start with the end in mind. Deze methode noemen wij Slimme stappen:
1. bepaal je gewenste eindsituatie (in termen van bovengenoemde en eventueel additionele woningprestaties)
2. bepaal je vertreksituatie
3. bepaal dan met welke ontwikkelingen en logische mutatiemomenten je rekening wilt houden, bijvoorbeeld:
- noodzakelijk groot onderhoud aan de schil van het huis
- verouderde cv-ketel
- (toekomstige) verandering gezinssituatie
- context van de wijk (warmtenet/all electric/nog lang op gas)
- voortgang van techniek
- aanschaf elektrische auto
- nieuwe keuken/badkamer
4. maak een stappenplan!
Weten hoe energiecoöperaties of bouwer VolkerWessels dit aanpakken met hun bewoners?
Dus ga met je adviseur/aanbieder in gesprek om samen de vertaling te maken naar een stappenplan dat geschikt is voor jouw situatie. Welke technieken zijn er nodig om aan deze wensen te voldoen? En welke slimme stappen zet je, op welk moment, om het uiteindelijke doel te behalen? Op deze manier kun je nieuwe opties creëren voor de volgende mutatiemomenten, in plaats van spijt te creëren door toekomstige wensen te blokkeren of te laten beperken door daarmee gepaard gaande desinvesteringen.
Bedankt! Ik vond dit erg duidelijk uitgelegd. En to the point. Voor mij op dit moment precies wat ik nodig had. Tot nader orde!
Uitstekende informatie. Toch denk ik dat (toekomstige) bewoners begeleid moeten worden in het formuleren van woonwensen en het stellen van prioriteiten. Is bijvoorbeeld de eis om onmiddellijk over warm water te kunnen beschikken echt een zware eis? No regret is altijd een goede gedachte. Verder: succes!